ДПА 2016
Шановні колеги!
Пропоную варіант бланку відповідей, розбаловку оцінювання та приклад завдання для ДПА .
( Використано збірник завдань видавництва "Генеза")
І варіант
Перша частина
1. Укажіть органи, які утворюють організм папороті.
А лише корінь
Б лише пагін
В корінь, пагін
Г корінь, пагін, квітка
2. Укажіть паразитичний гриб.
А мухомор
Б мукор
В пеніцил
Г фітофтора
3. Укажіть ознаку будови тіла гідри прісноводної.
А складається з однієї клітини
Б поділене на органи
В утворене двома шарами клітин
Г має вторинну порожнину
4. Укажіть тварину, яка живе у водному середовищі.
А планарія молочно-біла
Б ціп’як бичачий
В слимак виноградний
Г коник зелений
5.Укажіть ознаку тваринної клітини.
А клітинна стінка відсутня
Б здатна до фотосинтезу
В оточена слизовою капсулою
Г запасає крохмаль
6.Укажіть структуру організму людини, у якій утворюються клітини крові.
А червоний кістковий мозок
Б жовтий кістковий мозок
В хрящова тканина
Г окістя
7. Укажіть елементи крові, які забезпечують транспорт кисню.
А Т-лімфоцити
Б В-лімфоцити
В еритроцити
Г тромбоцити
8. Укажіть правильний перелік органів, які входять до складу дихальної системи.
А носова порожнина, трахея, серце, легені
Б носова порожнина, легені, капіляри, серце
В носова порожнина, гортань, бронхи, легені
Г носова порожнина, гортань, щитоподібна залоза, легені
9.Укажіть органічні речовини, які складаються з амінокислот.
А білки
Б жири
В вуглеводи
Г нуклеїнові кислоти
10. Укажіть залозу, яка виробляє гормон росту.
А гіпофіз
Б епіфіз
В підшлункова
Г щитоподібна
11. Укажіть клітину, що має джгутик і здатна рухатися.
А остеоцит
Б нейрон
В яйцеклітина
Г сперматозоїд
12. Психічний процес збереження та відтворення інформації людиною називається
А увага.
Б пам’ять.
В мислення.
Г емоція.
Друга частина
13. До біологічних чинників антропогенезу належать:
а) праця
б) спадковість
в) природний добір
г) мінливість
14. . Чинники, що забезпечують культурне успадкування
А) освіта
Б) спадковість
В) мінливість
Г) соціальна пам ять
15. Укажіть ознаку, яка є спільною для рака річкового та ставковика великого.
А тіло вкрито хітиновим покривом
Б органи дихання – зябра
В незамкнена кровоносна система
Г органи виділення – нирки
16. Укажіть комаху, яка живиться на дорослій стадії рослинною їжею і має ротові органи гризучого типу.
А жук-олень
Б білан капустяний
В муха хатня
Г бджола медоносна
17. Укажіть білки, які містяться в плазмі крові й забезпечують її зсідання.
А міозин, актин
Б фібриноген, протромбін
В амілаза, мальтаза
Г пепсин, ліпаза
18. Білки починають розщеплюватися в (1) під дією (2).
А 1 - ротовій порожнині, 2 – амілази
Б 1 - ротовій порожнині, 2 - пепсину
В 1 — шлунку, 2 - ліпази
Г 1 — шлунку, 2 - пепсину
19. Вітамін Б утворюється під дією ультрафіолетового опромінення в (1) і запобігає розвитку(2).
А 1 - шкірі, 2 - рахіту
Б 1 - шкірі, 2 - цинги
В 1 - рогівці ока, 2 - далекозорості
Г 1 - рогівці ока, 2 - короткозорості
20. Укажіть правильний перелік функцій шкіри.
А видільна, синтез вітаміну Б
Б видільна, синтез вітаміну В
В рецепторна, рухова
Г депо крові, травна
21. Визначте сутність реабсорбції у звивистих канальцях нефрону.
А виведення з організму сечовини
Б зниження тиску первинної сечі
В вибіркове всмоктування речовин у кров
Г виведення з організму зайвої води
22. Людина організовує свята, активно працює в шкільній учнівській організації. Виберіть групу професій, до якої вона схильна.
А «людина - техніка»
Б «людина - природа»
В «людина - знакова система»
Г «людина - людина»
Третя частина
23. Кров переносить від травної системи до клітини тіла . Від легень до тканин і органів кров транспортує ____. Кров переносить також _____ - речовини, які виділяються залозами внутрішньої секреції і забезпечують регуляцію діяльності організму.
Перелік термінів:
· 1) кисень; 2) імунна;3) ферменти; 4) поживні речовини; 5) гормони; 6) вуглекислий газ.
24. Проаналізуйте твердження стосовно тварини, зображеної на малюнку, та вкажіть правильні:
І — здатна до автотрофного способу живлення;
II — має два ядра;
IV — цифрою 2 позначено хлоропласт.
А І і III
Б II і III
В II і IV
Г І, III і IV
25. Проаналізуйте твердження щодо органів людини та вкажіть правильні:
І — система органів, яка забезпечує газообмін;
II — цифрою 1 позначено трахею;
III — права легеня складається з трьох часток.
А - лише І Б - І і II В - II і III Г - І, II і III
26. Установіть відповідність між органом (1—4) та впливом на нього відділу автономної нервової системи (А—Д).
1 серце
2 легені
3 кишечник
4 шкіра
А симпатичний відділ уповільнює рухову активність
Б симпатичний відділ посилює скорочення
В парасимпатичний відділ посилює потовиділення
Г парасимпатичний відділ уповільнює дихання
Д симпатичний відділ посилює потовиділення
27. Визначте послідовність процесів зсідання крові
А перетворення протромбіну на тромбін
Б перетворення фібриногену на фібрин
Г утворення тромбу
В вивільнення тромбопластину
Четверта частина
28. Поясніть взаємозв'язок будови та функцій тканин організму людини.
29. Перечисліть причини виникнення захворювань сечовидільної системи.
Робота
на державну підсумкову атестацію
з біології за курс основної школи
учня ( учениці) 9 ___ класу
______________________________________
Прізвище, ім’ я, по батькові
Варіант______
Відповіді на завдання
№ 1-12
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
| |
А
| ||||||||||||
Б
| ||||||||||||
В
| ||||||||||||
Г
|
Кількість балів -____
№ 13-22
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
21
|
22
| |
А
| |||||||||
Б
| |||||||||
В
| |||||||||
Г
|
Кількість балів - _____
№ 23-25
23
|
24
|
25
|
26
| |
А
| ||||
Б
| ||||
В
| ||||
Г
|
Кількість балів - ________
№ 26 №27
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
| |
1
| |||||
2
| |||||
3
| |||||
4
|
А
|
Б
|
В
|
Г
| |
1
| ||||
2
| ||||
3
| ||||
4
|
Кількість балів - Кількість балів – №28 -29 Кількість балів -
Сума балів -____ Оцінка- ___________
Голова комісії: __________ Члени комісії : ______________ _ ______________
Оцінювання
Завдання
|
Кількість балів за одне завдання
|
Загальна кількість за групу завдань
|
1-12
|
1
|
12
|
13-22
|
1,5
|
13,5
|
23-25
|
2
|
6
|
26
|
4 (1 б за кожну правильну відповідь)
|
4
|
27
|
2,5(Якщо 3 збіги – 1,5 бал)
|
2,5
|
всього
|
38балів
|
Четверта частина ( № 28 - 14 балів, 29 -4 балів, за повне виконання)
Критерії
|
Бали (28пит)
|
Визначення основних понять
|
2
|
Послідовність та логічність викладеного матеріалу
|
2
|
Наукова достовірність
|
5
|
Уміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв язки, пояснювати, узагальнювати
|
3
|
Уміння робити висновки
|
2
|
Порядок підрахунку
Оцінка за 12-бальною системою
|
Кількість балів набраних учнями
|
1
|
1-4
|
2
|
5-9
|
3
|
10-13
|
4
|
14-17
|
5
|
18-21
|
6
|
22-26
|
7
|
27-30
|
8
|
31-35
|
9
|
36-39
|
10
|
40-45
|
11
|
46-50
|
12
|
51-54
|
Біологія. ДПА 9 клас
Атестаційна робота ДПА з
біології укладається вчителем із завдань, що відповідають змісту і державним
вимогам до рівня загальноосвітньої підготовки учнів з таких розділів програми з
біології для 7 - 9 класів: «Людина», «Біологічні основи поведінки людини» - 70
% завдань; «Рослини», «Гриби та лишайники», «Бактерії», «Тварини», «Організми i
середовища існування» - 30 % завдань.
Елементи змісту атестаційної роботи: роль біології в практичній
Діяльності людини; методи вивчення живих об’єктів (спостереження, опис,
вимірювання, експеримент); ознаки організмів; особливості рослин, грибів,
бактерій, тварин, їх значення у природі та використання у практичній діяльності
людини; взаємодія різних видів в природі, правила поведінки в природі; будова
рослинних і тваринних клітин; особливості організму людини, його будови та
процесів життєдіяльності (тканини, органи і системи органів, процеси
життєдіяльності, внутрішнє середовище, імунітет, нейрогуморальна регуляція
процесів життєдіяльності, профілактика захворювань, правила здорового способу
життя, надання першої допомоги).
До атестаційної роботи включаються завдання різних рівнів складності:
завдання на відтворення знань, які передбачають уміння
розпізнавати типові біологічні об’єкти, процеси, явища; давати визначення
основних біологічних понять; користуватися біологічними термінами і поняттями
тощо;
·
завдання на застосування знань, які передбачають
використання уміння описувати, характеризувати, порівнювати біологічні об’єкти,
явища, процеси;
·
описувати і пояснювати результати експерименту, дані
таблиць, графіків;
·
встановлювати причинно-наслідкові зв’язки,
узагальнювати, робити висновки;
·
використовувати знання у практичній діяльності.
Атестаційна робота має включати 75 % завдань на
відтворення і 25 % завдань на застосування знань.
До атестаційної роботи включаються завдання різних
типів: тестові завдання закритої форми (з однією правильною відповіддю, з
кількома правильними відповідями, на встановлення відповідності); обов’язково
включаються завдання відкритої форми (з короткою та розгорнутою відповіддю);
пропонуємо, насамперед у класах з поглибленим вивченням біології, включати
завдання, які передбачають здійснення аналізу діаграм, графіків, таблиць та
завдання, в яких учням пропонується прочитати текст і використовуючи його зміст
виконати завдання.
Приклад завдання з однією правильною відповіддю:
Діяльність дощових червив в екосистемах призводить до:
·
А пошкодження
коренів рослин;Б пригнічення розвитку
ґрунтових організмів;В підвищенню родючості ґрунту;Г зменшенню кількості кисню в ґрунті.
Приклади завдань з кількома правильними відповідями:
Укажіть ознаки, які характеризують підшлункову залозу:
1) виробляє гормон інсулін;2) виробляє підшлунковий
сік;3) виробляє гормон тироксин;4) виробляє шлунковий сік;5) залоза змішаної
секреції;6) травна залоза.
Впишіть у текст пропущенні терміни із переліку, що
зазначений нижче. Запишіть у текст цифри обраних відповідей.
Кров переносить від травної системи до клітини тіла .
Від легень до тканин і органів кров транспортує ____. Кров переносить також
_____ - речовини, які виділяються залозами внутрішньої секреції і забезпечують
регуляцію діяльності організму.
Перелік термінів:
·
1) кисень; 2) імунна;3) ферменти; 4) поживні речовини;
5) гормони; 6) вуглекислий газ.
Приклад завдання з короткою відповіддю:
·
Запишіть три складові частини аналізатора.
Приклади завдань з розгорнутою відповіддю:
·
При підвищенні температури середовища організм людини
збільшує тепловіддачу. В який спосіб це здійснюється?
·
Поясніть чому шкідливо носити тісне взуття, а в
підлітковому віці - і взуття на високих підборах.
Час, який відводиться на виконання атестаційної
роботи, типи завдань та їх кількість в атестаційній роботі, кількість варіантів
атестаційних робіт визначає вчитель. Для укладання атестаційних робіт учитель
може використовувати збірники завдань для проведення державної підсумкової
атестації 3 біології, або інші збірники завдань з біології, що мають
відповідний гриф, з урахуванням вимог, що зазначені вище.
Складено на підставі Орієнтовних вимог до проведення Державної підсумкової
атестації учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти у 2015/2016
навчальному році, затверджених Наказом МОН № 94 від 08 лютого
2016 року
Немає коментарів:
Дописати коментар